Fortsätt till huvudinnehåll

Tomatstöd



När jag ändå var igång med att fundera kring pilstaketet till rabatten så vidareutvecklade jag mina idéer även till grönsakslandet. Där behövs det växtstöd.

Jag kommer att ha alldeles för mycket tomater i år. Därför behöver jag bygga stöd till dem i grönsakslandet.

Sagt och gjort. Störar två meter långa slogs ner i kanten på grönsakslandet. Sedan flätades långa grenar av pil mellan störarna. Dels längst ner och sedan upptill. Jag vill inte ha ett skuggade staket, bara ett stöd till tomaterna.

Det var ett tungt arbete med att hugga ner i lerjorden för att få ner störarna. Jag kom väl inte riktigt så långt ner som jag önskade - ca 20 cm. Ner med lerkockor och trycka fast störarna.

Sedan började det roliga. Att fläta och fundera på hur de skulle formas fram. Grenarna fick hjälpa till att bestämma genom att visa hur de ville böjas.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lite bilder både inne och ute från min underbara koloni.

Jordfabrik till tomaterna

Det blir många tomatplantor i år! Då behövs många hinkar. Hinkar använder jag för att jag inte har plats att sätta ner dem i grönsakslandet och för att grönsakslandet kommer inte hinna skapa tillräckligt med jord i år. Så därför kommer de stå utmed bodväggen och med hink nergrävd i landet vid tomatstöden. Hinkarna är hämtade gratis på pizzera och är ca 10 liter. Jag har borrat hål i kanten runt om hinken en bit upp. Där kan överskottsvatten rinna ut men ändå kan det bli lite vatten kvar i botten, som reservoar. Nu är hinkarna fyllda med ca 5 cm fuljord (anävnd och näringsfattig jord). Sedan massor med bokashi som är omrörd i fuljord för att bokashin ska få jordkontakt och snabbare brytas ner. Sedan är det packat och avslutat med ca 5 cm fuljord igen. Nu står de med locket på för att behålla fukten. Sedan har jag stoppat ner dem 5 cm i en bädd för att locka in maskarna genom dräneringshålen. Jag hoppas att det är fin fin jord när det är dags att plantera ut tomaterna om en månad! ...

Renovera jorden i en odlingslåda.

Odlingslådan i vänstra hörnet av landet var till hälften fylld med gammal köpejord. Lådan var kantad invändigt med någon plast som inte var gjord för trädgård. En vit plast som faller sönder i miljarder bitar! Fy och usch! Plasten måste bort!! Jag hade tur för plasten höll så pass att jag kunde lyfta upp den ur lådan. Samtidigt vändes jorden. Många många små bitar är kvar i jorden men jag fick i alla fall bort det mesta. Dessutom har nu jorden kontakt med jorden under så maskarna kan röra sig emellan. Utan mask ingen "levande" och näringsrik jord. Sedan lassade jag all gammal jord till halva lådan. Gick bakom huset och började tömma en av varmkomposterna som stod där. De fungerar inte bra och de ska avvecklas.  Jag fyllde en skottkärra med nästan obrunna döda växtdelar. Tillbaka och hälla i det i lådan.  Efter det så hällde jag på en hink bokashi. Mina bokashi hinkar är 20 l. Den gamla jorden i lådan flyttades sedan till andra sidan, ovanpå kompost och ...